6 tips voor een productieve zomer op de zaak

6 tips voor een productieve zomer opp de zaak

23 juli 2014  - Vergeet de gezapige zomer op de zaak; de zomer biedt juist volop zakelijke kansen. Die ene prospect heeft eindelijk tijd voor een afspraak, klanten verleidt u met een vrolijke zomeractie en op de werkvloer verhoogt u de sfeer door een barbecue te organiseren. Zes tips voor een productieve zomer.

1. vakantieplanning: een goed begin is het halve werk 

Of u nu een drukke of rustige periode verwacht, een goede vakantieplanning is de basis van een productieve zomer. Een groot deel van het personeel zal in het hoogseizoen op vakantie willen. Om die vakanties zo goed mogelijk te spreiden is het raadzaam om iedereen op tijd te vragen naar zijn vakantieplannen. Stel een deadline in, want pas wanneer alle aanvragen binnen zijn, kunt u beginnen met de vakantieplanning. Officieel moet u binnen twee weken (of volgens de cao binnen vier weken) bekendmaken of u een aanvraag weigert. Voorziet u tekorten? Vraag aan parttimers of zij extra uren willen maken tijdens de vakantieperiode, dat lost in veel gevallen al de grootste knelpunten op. En anders bieden  uitzendkrachten of freelancers uitkomst.

2. acquisitie: klanten hebben meer tijd

Het lijkt logisch om de acquisitieactiviteiten in de zomer terug te schroeven omdat het rustiger is op kantoor en bij de (potentiele) klant waarschijnlijk ook. Maar daarom is het juist slim om méér aan acquisitie te doen. Bij veel bedrijven worden in de zomer minder vergaderingen gepland, waardoor belangrijke mensen nu wel tijd voor u hebben. Nodig de potentiele opdrachtgever uit op een goed terras; wie zegt daar nee tegen als het toch rustig is?

3. marketing: zomer is positieve inhaker

De zomer roept positieve associaties op. Door uw merk of bedrijf te koppelen aan de zomer, krijgen mensen een positief gevoel bij het merk/bedrijf. Het hoeft niet meteen een complete campagne te zijn, een direct mail met een tijdelijke zomeractie of een zomers cadeautje bij aankoop van uw dienst of product, kan ook al een waardevol contactmoment zijn.

4. tijd voor evalueren en plannen

Is de zomer een rustige tijd in uw bedrijf? Dan is het de ideale periode om bedrijfsprocessen of projecten te evalueren en plannen te maken voor het najaar. Na de vakantie moet iedereen weer even inkomen, maar als de plannen al klaar liggen kan er een vliegende start worden gemaakt. Verder kunt u uw personeel ook aan het werk zetten met klussen die belangrijk – maar niet urgent – zijn. Denk aan archiveren, het magazijn opruimen en personeelsdossiers updaten.

5. factureren: ook in de zomer een gezonde liquiditeit

Bij talloze bedrijven ligt de complete financiële administratie enkele weken plat wanneer de verantwoordelijke medewerkers op vakantie zijn. Met als gevolg dat er geen betalingen worden gedaan, debiteuren niet worden achterna gebeld en facturen niet worden verzonden. Dit kan een negatief effect hebben op de liquiditeitsstroom.

6. zomer op de werkvloer

Zet de charme van de zomer niet alleen in voor acquisitieactiviteiten, maar ook op de werkvloer! Buiten lunchen, met elkaar een terrasje pakken na het werk en iets informelere, zomerse kleding dragen. Of organiseer een barbecue of boottochtje. De zomer biedt talloze manieren om de werksfeer positief te beïnvloeden. En het is evident dat dat de productiviteit bevordert.