5 tips om effectief personeel aan te nemen

26 juni 2014  - Bijna één op de vijf mkb’ers zag zijn personeelsbestand groeien in 2013. Ondanks de crisis had een kwart van hen moeite om geschikt personeel te vinden. Hoe zoekt en vindt ú de juiste werknemers? Lees de tips om uw werving- en selectieprocedure te verbeteren.

Vooral mkb-organisaties in de productie en commercie hebben moeite om geschikt personeel te vinden, zo blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van Reed Business. Dat komt meestal doordat kandidaten gebrek aan werkervaring hebben, geen passende opleiding hebben, of niet de juiste instelling hebben voor de baan. Het aantrekken van geschikt personeel is vaak geen klus meer die ‘even tussendoor’ kan; één op de drie mkb’ers geeft aan dat hij hierbij hulp kan gebruiken.

Hoe vinden mkb’ers hun personeel op dit moment? Ruim 70 procent van de mkb’ers kijkt vooral in het eigen netwerk wanneer zij een nieuwe werknemer zoeken. Vacaturesites en social media worden door minder dan de helft van de mkb’ers ingezet, een werving- en selectiebureau wordt door bijna 30 procent van de mkb’ers ingezet.

5 tips voor het aannemen van personeel

Zoekt u een nieuwe werknemer? De volgende tips helpen u om de werving- en selectieprocedure soepel én effectief te laten verlopen.

1. functieprofiel
Stel een functieprofiel op met een precieze beschrijving van de taken die uw nieuwe medewerker moet uitvoeren. Misschien is de functie de afgelopen jaren veranderd door digitalisering? Pas dan ook het functieprofiel aan en de functie-eisen.

2. vindbare vacature
Zorg ervoor dat de vacature vindbaar is! Waar zijn de potentiele medewerkers te vinden? Op online vacaturesites, social media, of is uw netwerk toereikend? Een werving- en selectiebureau kan ook uitkomst bieden, die heeft een uitgebreid netwerk en een groot bereik om kandidaten te werven.

3. harde eisen
Wanneer de cv’s en sollicitatiebrieven binnenstromen is het belangrijk dat u duidelijk voor ogen heeft wat de vereiste opleiding, kennis en vaardigheden zijn voor de functie. Op die manier kunt u de juiste eerste selectie maken.

4. gesprek
Waarom wil de kandidaat bij uw bedrijf werken? Wat is zijn of haar ervaring met de werkzaamheden en hoe zou hij bepaalde zaken aanpakken? Wat weet de kandidaat van de concurrent? Zorg dat de kandidaat in het gesprek minstens 70 procent van de tijd aan het woord is, en u niet meer dan 30 procent. Het is beter om door te vragen wanneer iets niet duidelijk is, dan om de lijst met vragen af te werken.

5. proeftijd
Tijdens een inwerkperiode of proeftijd kunt u zien hoe de kandidaat in de praktijk functioneert. Het is ook mogelijk om via een uitzendbureau/detacheringsbureau iemand in eerste instantie aan te nemen als uitzendkracht. Wanneer iemand bevalt, kunt u hem of haar voor vast aannemen.

meer weten?

Kunt u hulp gebruiken bij het vinden van het juiste personeel? Neem contact op met een Randstad vestiging bij u in de buurt