medewerkers binden en boeien

In een tijd van continue verandering, is het belangrijk dat uw medewerkers in staat zijn deze veranderingen bij te houden. Bovendien wilt u gekwalificeerd personeel natuurlijk zo lang mogelijk aan u binden. Hoe doet u dat?

op deze pagina

werken aan arbeidsimago
wat is belangrijk?
organisatiekenmerken
aan de slag!

Het zijn de mensen in uw bedrijf die het succes van het bedrijf kunnen beïnvloeden. In de toekomst wordt het belangrijker dan ooit om medewerkers met de juiste kwalificaties te vinden en te verbinden aan uw bedrijf. Daarom is aandacht voor employer branding noodzakelijk.

werken aan arbeidsimago

Uw arbeidsimago, het beeld dat de buitenwereld van u heeft als werkgever, is ontzettend belangrijk. Om in de toekomst kwalitatief goede medewerkers, al dan niet flexibel, te binden én te behouden, is het van belang dat uw arbeidsimago positief is. Een kijkje in de spiegel kan geen kwaad!
> 10 tips: zo wordt én blijft u een magneet voor talent
> hoe geeft u leiding aan het talent van de toekomst?

wat is belangrijk?

Hoe kunt u uw medewerkers aan uw organisatie binden? Besteed tijd en aandacht aan de volgende aspecten, die voor veel medewerkers belangrijk zijn:

  • aangename werksfeer
  • goed salaris
  • goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  • werkzekerheid op de lange termijn
  • goede balans tussen werk en privé
  • uitdaging in het dagelijkse werk (baaninhoud)
  • mogelijkheid tot flexibel werken
  • carrièremogelijkheden

Als de balans tussen werk en privé niet op orde is, zult u moeite hebben met het binden van uw medewerkers. Dit geldt ook als er sprake is van een slechte samenwerking met collega’s, een onaangename werksfeer en het hebben van te veel deadlines.
> binden en boeien medewerkers
> meer over werksfeer in de Werkpocket

organisatiekenmerken

Ook de kenmerken van uw organisatie en van u als werkgever spelen een rol bij een positief arbeidsimago. Medewerkers laten zich eerder binden aan een werkgever met de volgende kenmerken:

  • betrouwbaar
  • eerlijk
  • oprecht
  • zeker/veilig
  • gerespecteerd

aan de slag!

Wilt u werken aan uw eigen arbeidsimago om uw medewerkers te kunnen binden en boeien? We zetten een aantal tips op een rij waarmee u meteen aan de slag kunt:

  1. onderzoek uw huidige arbeidsimago
  2. leer van vooraanstaande bedrijven hoe zij het aanpakken
  3. open en transparante communicatie
  4. richt uw employer branding op uw specifieke doelgroepen
  5. creëer flexibele arbeidspakketten
  6. ontwikkel secundaire arbeidsvoorwaarden voor flexwerkers
  7. speel alvast in op de vergrijzing en de verhoogde pensioenleeftijd

> praktische tips voor het succesvol binden en boeien van medewerkers