Dokkum, 31 mei 2017 – Rixt Bilker is de winnaar van de verhalencompetitie van Randstad Onderwijs en Van Dijk Educatie. De taalvaardigheid van middelbare scholieren gaat achteruit. Scholieren schrijven steeds minder door de digitalisering, teksten worden automatisch op spelling gecontroleerd en de interesses van deze groep veranderen. Randstad heeft samen met Van Dijk Educatie scholieren gevraagd om met pen en papier op te schrijven wie ze nu eigenlijk zijn en wat hen bijzonder maakt. Rixt wist hier een prachtig verhaal van te maken en ontving de hoofdprijs.

In totaal namen 140 scholieren deel en de 20 beste verhalen zijn gebundeld in een boek met illustraties van The Francolin. De prijsuitreiking was vanmiddag op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. Er zijn in totaal drie deelnemers als winnaars/winnaressen verkozen, Rixt heeft de eerste 1e plaats binnengesleept met haar verhaal: ‘Het is zo jammer dat het verleden maakt wie je bent. Het allerliefst zou ik mijn verleden vergeten, wegstoppen, weggooien.’ De prijs werd uitgereikt door bekende schrijfster Eva Burgers en dagvoorzitter Gerrit Heijkoop. Rixt heeft een Ipad en schrijfworkshop met haar gehele klas gewonnen.

De wedstrijd werd gehouden in het kader van het programma #wordenwiejebent. Randstad en Van Dijk Educatie willen met dit programma mensen inspireren om datgene te doen waar hun hart ligt en stimuleren om hun schrijftalent verder te ontwikkelen. Eva Burgers: ‘’De verhalencompetitie vind ik een heel goed initiatief want schrijven is belangrijk, ook voor deze leeftijdsgroep. Het helpt jongeren bij het uiten van hun gevoelens en bij het verwerken van belevenissen. Dat zie ik duidelijk terug in de competitie wat resulteert in prachtige verhalen.’’