Liefst in jeans en met hond naar het werk

Jong talent kiest vaker voor informele sfeer bij start-ups

publicatiedatum: 

Diemen, 14 april 2016 - Een hond op het werk, casual kleding, een gekke vergaderruimte, dit soort ‘lifestyle voordelen’ bij kleine bedrijven dragen bij aan een informele sfeer die als aantrekkelijk wordt gezien door talent. En het werkt, zo blijkt uit onderzoek van Randstad. Gemiddeld geeft 83% van werkend Nederland aan dat dergelijke lifestylevoordelen plezierig zijn en 68% vindt ze ook nuttig. Jongeren zijn zelfs nog meer overtuigd (90%). 34% ziet het dragen van casual kleding als een kenmerk van de ideale werkplek. Voor 15% zou het meenemen van de hond ideaal zijn. Het zijn vooral start-ups die steeds aantrekkelijker worden voor talent. De grote bedrijven lopen hierin achter en hebben het moeilijk om de juiste mensen binnen te halen. Meer dan de helft van werkend Nederland is van mening dat de meeste grote Nederlandse bedrijven of corporates een cultuur hebben die niet meer aansluit op de wensen van jonge werknemers en starters.

In een aantrekkende arbeidsmarkt wordt het voor werkgevers moeilijker het juiste talent te werven. In de war-for-talent speelt de ideale bedrijfscultuur en het bijpassende arbeidsimago een steeds grotere rol. Randstad deed onderzoek onder een representatieve steekproef van ruim 1.900 Nederlandse werkenden om te peilen wat ze belangrijk vinden in hun werk en hun percepties over corporates, MKB en microbedrijven. Dit onderzoek is gedaan in aanloop naar de jaarlijkse Randstad Awards voor de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland.

hippe werkplek versterken creativiteit en samenwerking

Grote bedrijven moeten concurreren met kleine, jonge bedrijven als het gaat om het aantrekken van digitale experts en zakelijke talenten. Het is de startup-cultuur die het verschil maakt. Een hippe werkplek met lifestyle elementen bevordert de samenwerking (26%), zorgt voor minder ziekteverzuim (18%), verhoogt de productiviteit (19%) en geeft meer creativiteit (30%). Grotere bedrijven worden niet gezien als de plek waar de juiste werksfeer wordt gevonden. Slechts 1 op de 10 werknemers verwacht passie en bezieling te vinden bij grote bedrijven. Het MKB lijkt garant te staan voor innovatieve werkcultuur en de beste balans tussen werk en privé. Kleinere bedrijven scoren relatief het hoogst op directe impact op de toekomst van het bedrijf. Bij start-ups voelen werknemers zich al snel belangrijk en krijgen ze snel verantwoordelijkheid. Verder spreekt de relaxte sfeer, de platte structuur en de creatieve werkomgeving van start-ups jonge mensen aan. 

betekenisvol werk

Betekenisvol werk is een factor die belangrijk is en blijft voor zowel de jonge technische expert als de ervaren professional, zo blijkt ook uit het onderzoek. Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt Randstad Groep Nederland: “Talent is van essentieel belang voor elke organisatie. Om talent aan te kunnen trekken en een aantrekkelijke werkgever te zijn is het bieden van betekenisvol werk een belangrijke factor. Dat een werkgever daarnaast massages regelt of een hippe coffeebar inricht is dan mooi meegenomen. Het gaat erom de ideale mix te vinden die passen bij de identiteit van de organisatie. Grote bedrijven kunnen wat dat betreft veel leren van start-ups.”

Randstad Award en de Talent Award voor start-ups

De Randstad Awards worden 19 april aanstaande uitgereikt aan de relatief aantrekkelijkste werkgevers van Nederland. In Nederland zijn dit jaar 15.300 respondenten tussen de 18 en 65 jaar bevraagd door onafhankelijk onderzoeksbureau ICMA. Nieuw in deze editie is het uitreiken van de Talent Award. Er zijn in totaal 10 start-ups genomineerd, daarvan pitchen de overgebleven 3 start-ups tijdens het event.

vragen van media? 

Journalisten met vragen over Randstad Nederland, persberichten of onderzoek kunnen contact opnemen met:

 

Joost Heeroma

Joost Heeroma
Sr. Communicatiemanager / Woordvoerder

T 020 569 13 02