heetste banen van dit moment

Diemen, 29 januari 2015 - Medewerkers klantenservice, software engineers, docenten, verpleegkundigen: het is een kleine greep uit kansrijke beroepen in 2015. Deze werknemers hoeven kortom niet te vrezen voor hun baan. Om werkzoekenden en starters op weg te helpen op de arbeidsmarkt, presenteert Randstad de Hottest jobs 2015. 24 functies, verdeeld over acht beroepsgroepen, maken het komend jaar de meeste kans op een baan. Voor werkgevers betekent dit dat zij een tandje bij moeten zetten in de zoektocht naar kandidaten.

De lijst met de Hottest jobs 2015 is samengesteld door het analyseren en combineren van drie bronnen: Jobfeed, personeelsvraagstukken bij relaties en de ROA (Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt) prognose 2015-2018. Voor alle 24 functies geldt dat er veel of een stijgende vraag naar is, terwijl de arbeidsmarkt gemiddeld of schaars in de behoefte voorziet.

hottest jobs

De Hottest jobs 2015 per beroepsgroep:

Commercieel

• Medewerker klantenservice
  • Verkoper
  • Technisch-commercieel medewerker

ICT

• Software engineer
  • Helpdeskmedewerker
  • Webontwikkelaar

Technisch/ productie

• Laborant
  • (onderhoud/service) Monteur
  • Metaalarbeider

• Docent exacte vakken (2e graads)
  • Leraar basisonderwijs
  • Docent techniek

Administratie

• Financieel medewerker
  • Assistent accountant
  • Administratief medewerker

Finance

• Financieel adviseur
  • Assistent accountant
  • Controller

Bouw

• Werkvoorbereider
  • Projectleider weg- en waterbouw
  • Projectleider werktuigbouw (werktuigbouwkundigen)

Zorg

• Verpleegkundige
  • Doktersasisstent
  • Fysiotherapeut

meer dan alleen it en techniek

Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad Groep Nederland: “Het is geen verrassing dat er in het Nederlandse bedrijfsleven behoefte is aan ICT’ers en technici. Wel is het interessant om na te gaan naar welke medewerkers er nog meer veel gezocht wordt. Daar voorziet deze lijst in.” Is het een advies om massaal op deze functies te solliciteren? Ten Hoonte: “Niet iedereen kan zich gelijk laten omscholen tot een laborant of financieel adviseur, daar zijn we ons van bewust, maar kijk eens naar de lijst en denk in termen van vraag en aanbod. Welke vaardigheden bezit ik om naar een veelgevraagde functie te wisselen? Wat heb ik nodig om te kunnen anticiperen op de veranderende arbeidsmarkt?”