Opleiding procesoperator met baangarantie leidt nieuwe kandidaten op

Succesformule Randstad en VAPRO verlengd

Diemen, 27 oktober 2014 - Jongeren weten vaak niet welke kansen de technieksector biedt op werk. Bovendien sluiten opleidingen in de techniek niet altijd goed aan bij de vraag in de markt. Zo is er een groot tekort aan procesoperators. Om hier een oplossing voor te vinden hebben Randstad Techniek en VAPRO een opleidingstraject opgezet dat jongeren opleidt tot procesoperator en hen na afloop direct een baan biedt. Met veel succes. Vandaag start daarom een tweede lichting met de eerste 20 kandidaten. In totaal bestaat deze tweede lichting uit 80 kandidaten waarvoor jongeren zich nog aan kunnen melden. Uit de eerste opleidingsklas hebben 20 kandidaten (90% van de kandidaten) hun MBO-3 diploma inmiddels ontvangen en zijn begonnen met hun detacheringsjaar.

De opleiding duurt in totaal 40 weken. Eerst is er 25 weken lang een intensief lesprogramma, waarna een fulltime stage van 15 weken volgt bij een erkend leerbedrijf. Nadat deze stageperiode succesvol is afgerond, voldoen de kandidaten aan alle voorwaarden voor het diploma procesoperator op MBO 3-niveau. Daarna kunnen de kandidaten doorgroeien en volwaardig ‘vakvolwassen operator’ worden.

schaarste procesoperators

De procesoperator heeft een cruciale rol in alle productieprocessen van zowel de (petro)chemische- ,de farmaceutische- als de levensmiddelenindustrie. Ook in bijvoorbeeld  energie- en kerncentrales en schakelinstallaties zijn procesoperators nodig.

Christiaan Smilde directeur van Randstad Techniek is zeer trots op de verlenging van de samenwerking met de VAPRO. “Procesoperators zijn schaars en er zijn genoeg jongeren op zoek naar werk. Hoe mooi is het dat we deze jongeren een perspectief kunnen bieden met een opleiding met baangarantie en we tegelijkertijd werkgevers blij maken met goed opgeleide procesoperators.” Ook Theo Seip directeur van VAPRO is blij met de tweede editie van de opleiding. “Door de samenwerking komen we tot een passende oplossing voor de mismatch in vraag en aanbod van technisch opgeleid personeel. Randstad heeft het netwerk aan werkgevers en wij bieden de passende opleiding. Een zeer waardevolle samenwerking voor de schaarste op de arbeidsmarkt.”

Kandidaten kunnen zich nog aanmelden voor opleidingen op diverse plekken in het land. Voor informatie en aanmeldingen kunnen kandidaten terecht op:  www.randstad.nl/werknemers/opleidingen/vapro