Maatwerkopvang voor kinderen flexmedewerkers

Deelnemen aan arbeidsproces dankzij pilot

DIEMEN/GRONINGEN, 21 mei 2014 – Stichting Kinderopvang Stad Groningen (SKSG) en Randstad starten vandaag de pilot Maatwerkopvang. Dit initiatief maakt kinderopvang toegankelijker voor mensen met een tijdelijke arbeidsovereenkomst. Ingewikkelde administratie met kinderopvangtoeslagen, lange wachttijden en opzegtermijnen belemmeren nu vaak kinderopvang voor flexmedewerkers. De samenwerking maakt het voor werkende ouders met jonge kinderen eenvoudiger deel te nemen aan het arbeidsproces waardoor zij beter kunnen voorzien in het levensonderhoud van hun gezin. De pilot duurt tot eind 2014. Bij succes is Randstad voornemens het initiatief landelijk uit te rollen.

maatwerk voor flexwerkers: kinderopvang

Petra Wolswijk (links) en Marjolein ten Hoonte (rechts) aan ‘tekentafel’ met kinderen SKSG Dolfijn na ondertekenen convenant Maatwerkopvang. Foto: Baudewijn Neumann

Tot het eind van het jaar kunnen flexmedewerkers die via Randstad werken in de regio Groningen gebruikmaken van kinderopvang. De medewerkers kunnen zich melden bij de klantenservice van een van de 74 vestigingen van SKSG in Groningen en de regio. Ze komen in aanmerking voor het basispakket kinderdagopvang en buitenschoolse opvang voor minimaal twee vaste dagdelen per week. Voor het reguliere tarief, maar zonder opzegtermijn. Daarnaast is het mogelijk om met behulp van een strippenkaart alvast kosteloos een dagdeel gebruik te maken van kinderopvang. Kinderen kunnen alvast wennen aan de groep en flexmedewerkers zijn in staat om snel op sollicitatiegesprek te gaan. Bovendien regelt SKSG voor flexmedewerkers van Randstad ook de kinderopvangtoeslag.

kinderopvang bereikbaar voor iedereen

“In een steeds flexibeler wordende arbeidsmarkt is het van belang niet alleen te kijken naar het type arbeidscontract, maar ook naar kansen op de arbeidsmarkt en mobiliteit en flexibiliteit. Mensen met een flexibele arbeidsovereenkomst komen nu bijvoorbeeld vaak niet in aanmerking voor een hypothecaire lening. Hiervoor ontwikkelden wij met partners de perspectiefverklaring. Ook het realiseren van kinderopvang blijkt lastig. We zijn er van overtuigd dat kinderopvang bereikbaar moet zijn voor iedereen, ongeacht het type arbeidsovereenkomst dat iemand heeft. De pilot met SKSG stelt mensen in staat om snel op sollicitatiegesprek te gaan en kinderopvang flexibel te regelen. Flexmedewerkers krijgen zo eenvoudiger toegang tot werk en hoeven niet aan de kant te blijven staan. Aanvankelijk starten we in Groningen en de omliggende regio. Bij succes rollen we het verder uit over de rest van Nederland met landelijke spelers in de kinderopvang. Zij volgen deze pilot met grote belangstelling.”, aldus Marjolein ten Hoonte, Directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland.

belang van kinderen voorop

Petra Wolswijk, Manager Kinderopvang SKSG: “We realiseren ons dat de groep flexmedewerkers specifieke behoeftes heeft en daar willen we vanzelfsprekend gehoor aan geven. Zeker in de huidige economische situatie willen wij mensen helpen actief te blijven op de arbeidsmarkt of zo snel mogelijk in het arbeidsproces terug te keren. Dat kun je alleen maar als je zeker weet dat de kinderopvang snel en flexibel geregeld is. Bij SKSG is dat zeker het geval. Bovendien is het op deze manier niet alleen goed geregeld voor de ouders, maar ook voor de kinderen, omdat professionele kinderopvang bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind. En dat staat bij SKSG altijd voorop”

over SKSG

Sinds 1901 verzorgt SKSG alle vormen van professionele kinderopvang bij kindercentra, in scholen en gastouders verspreid over de stad Groningen en de regio. De doelstelling is het bieden van betaalbare en kwalitatief hoogwaardige kinderopvang, waardoor kinderen zichzelf en de wereld spelenderwijs ontdekken. SKSG biedt opvang voor 6000 kinderen en werkt hiervoor nauw samen met zorg- en onderwijsinstellingen en met een groot aantal partners op het gebied van Sport & Spel, Natuur & Duurzaamheid, Koken & Voeding, Kunst & Cultuur en Wetenschap & Techniek.

noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Suzan Bloemscheer PR Manager/woordvoerder Randstad Nederland, suzan.bloemscheer@nl.randstad.com, (020) 569 12 11, (06) 15 85 44 98

SKSG
Marloes Abbink- Faber, Marketing & Communicatie, (06) 212 01 561