VNO-NCW voorzitter Wientjes ontvangt jongeren bij Forbo

Assendelft laatste ‘halte’ Jeugd op Zoek bus

ASSENDELFT, vrijdag 11 oktober – VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes ontving vandaag de Jeugd op Zoek bus bij Forbo. Uit de bus stapten twintig techniekstudenten die momenteel een opleiding volgen tot procesoperator. Jongeren maakten via speeddates kennis met vertegenwoordigers van het bedrijf Forbo en kregen een rondleiding. Het uiteindelijke doel van het bezoek: het bemachtigen van een stageplaats. De Jeugd op Zoek bus, een initiatief van Randstad, bracht de afgelopen weken jongeren uit heel Nederland in contact met meer dan 45 bedrijven en reed vandaag voor het laatst.

De studenten die Forbo bezochten, nemen deel aan een speciaal opleidingstraject van Randstad en VAPRO (vakopleidingen voor operators en technici). Na 25 weken theorieles en vijftien weken stage komen de studenten in aanmerking voor een landelijk erkend MBO 3 diploma. Randstad bemiddelt jongeren vervolgens naar werk. VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes: “Dit is nu zo’n initiatief wat wij beogen met het Techniekpact. We willen dat meer jongeren kiezen voor techniek, omdat in die sector straks een tekort aan arbeidskrachten dreigt. Iedere stimulans is welkom. Het zou mooi zijn wanneer deze jongeren via een stage alvast ervaring kunnen opdoen. Juist die stage en leerwerkplekken zijn belangrijk, want daarmee leg je een brug tussen onderwijs en de arbeidsmarkt.”

kansen

Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt Randstad Nederland: “De afgelopen weken is er terecht veel geschreven over het thema jeugdwerkloosheid. Dat probleem moeten we niet onderschatten, maar er liggen ook kansen. Bijvoorbeeld in de technieksector. Uit onderzoeken blijkt dat het tekort aan operators, mensen die werken met machines en geautomatiseerde processen, de komende jaren fors oploopt. Naar verwachting meer dan er jaarlijks instromen in VAPRO opleidingen en verwante opleidingen procestechniek. Wij hebben de handen ineengeslagen met VAPRO en zijn jongeren gaan selecteren voor een speciaal opleidingstraject. Na de opleiding begeleiden wij studenten naar werk. En dat is er voor dit soort functies genoeg.”

over Jeugd op Zoek

Eind augustus startte Randstad het programma Jeugd op Zoek. Het doel: 10.000 jongeren aan het werk helpen in vijf weken. Onderdeel van dit programma is de Jeugd op Zoek bus, die met werkzoekende jongeren langs bedrijven rijdt. Dankzij het programma zijn 8281 jongeren binnen vijf weken aan werk geholpen.